Hoe een jongen van 16 jaar social media écht gebruikt.
Ik noemde het een snuffelstage. Hij noemde het een werkveldstage. Vijf dagen hadden wij Roemer (16) op bezoek bij ons op kantoor. Hij zei dat het de bedoeling was dat je dingen leerde over het ‘latere leven’. Natuurlijk wist ik het wel, maar het blijft een klap in het gezicht: ik ben het latere leven. Maar het was ook een kans: ik kon eindelijk een 4HAVO-leerling alles vragen over zijn gebruik van social media.
Justin Koornneef in gesprek met Roemer Fris
Zit echt iedereen op Snapchat? Zeg je Insta of Instagram? Moet ik vloggers volgen en zo ja, waarom in hemelsnaam? N=1 natuurlijk, maar hier een blik in het hoofd van een 16-jarige. ‘Ik heb heel veel accounts, maar ik gebruik de helft niet.’
In 2015 kwam al naar buiten dat 71% in de groep van 12 tot 19 jaar actief is op Snapchat. De kans is groot dat dit getal alleen maar gegroeid is.
Even zien: Snapchat, WhatsApp, Instagram en YouTube.
Ik heb er een, maar ik gebruik het niet meer. Ik heb de app verwijderd van mijn telefoon.
Een paar van mijn vrienden zijn wel actief, dus als zij het ergens over hebben, ga ik wel even kijken. Eigenlijk heb ik mij überhaupt nooit echt bezig gehouden met social media. Ik post om de zoveel weken wel wat op Instagram en ik Snapchat heel veel met mijn vrienden, maar ik plaats nooit wat in ‘My Story’.
Ja, zeker.
Messaging apps hadden in 2015 wereldwijd 1,4 miljard gebruikers.
Nee, want ik hoor alles wel in de klas. En als het echt belangrijk is sturen ze wel een linkje door.
WhatsApp is om te ouwehoeren met vrienden. Snapchat ook nog wel. Gewoon onzinfoto’s naar je vrienden sturen. Verder Instagram om een beetje te zien wat iedereen aan het doen is. Snapchat Stories gebruik je daar ook wel voor.
Heel veel.
Ik doe niet zoveel interessants. Als ik niet op school zit, ga ik meestal gewoon in mijn kamer een beetje gamen. Als ik wat interessants doe, dan zet ik het wel op Snapchat, bijvoorbeeld toen ik vorig jaar naar Rock Werchter ging.
‘Ze doen niet meer aan statusupdates.’
Op een normale dag kijk ik tijdens de les of na de les even op Snapchat of er nieuwe Stories zijn, maar normaal heb ik gewoon mijn notifications aan staan, dus dan weet ik het wel. We Snappen dan gewoon een beetje heen en weer met vrienden. Zitten we te klooien met die filters.
Binnen Snapchat kun je filters gebruiken. Deze gaan over je foto’s of video’s heen. Het is een van de verdienmodellen.
Ja, ik volg vier kanalen: Mashable, IGN, MTV en Comedy Central. Die kijk ik echt dagelijks.
Ik volg al mijn vrienden sowieso, maar daaromheen volg ik nog veel meer: automerken, schoenmerken, Nike, Adidas, celebrities. Echt van alles. Er is altijd wel wat nieuws in mijn timeline als ik de app open.
Snapchat wordt meer gebruikt voor updates, maar Instagram is meer een herinnering. Dus dan je post je minder vaak en let je ook meer op de kwaliteit van de foto’s. Je ziet dat ook wel met vakanties van klasgenoten. Dan zie je opeens veel foto’s.
Je herkent een format: selfie, foto van het landschap, selfie. In normale weken gaat het anders: als je wat leuks meemaakt, plaats je dat. Als je een mooie selfie hebt, plaats je dat.
Ik heb een account om video’s te bekijken en ik abonneer mij op bepaalde kanalen. Ik denk er wel eens over na om zelf ook video’s te maken. Ik game toch veel, dus waarom niet? Maar dan zou het ook kunnen dat mijn vrienden het gaan zien. Dan kunnen zij weer van alles gaan denken.
Oh, ik vind het wel grappig.
Het blijft superpopulair, ja, en ik vind het ook hartstikke leuk. Niet die standaard Nederlandse vloggers, zoals Enzo Knol, maar ik volg wel bekende gamers bijvoorbeeld. Verder volg ik dagelijks Casey Neistat en Boyfriend versus Girlfriend. Hun vlogs kijk ik allemaal. Misschien ken je ze wel? Dat hij ging snowboarden door de straten van New York?
Ja, precies. Nou, die kijk ik dus elke dag op YouTube. Hij heeft wel een interessant leven.
Nee, volgens mij niet.
Voor jongeren? I don’t know. Ze zullen het vast gaan proberen, maar ik weet het niet. Het enige wat wij op een dag doen is naar school gaan.
Facebook zet voor de komende jaren massaal in op Live. Buzzfeed legt uit waarom ze dit zo belangrijk maken.
Ja, als een vriend het gaat proberen zal ik wel even gaan kijken. Snel die app dan downloaden om te zien hoe het eruit ziet. Ik zal wel supportive zijn, maar ik denk niet dat ik er vaker voor naar Facebook ga.
Nee, ik geloof dat Twitter wel een beetje klaar is. Ik ken niemand die echt actief is. Ik heb ook een account, maar ik gebruik het niet.
Misschien dat jongeren het, net als bij Facebook, alleen gebruiken om te zien wat er gebeurt? Als ik het nu zou openen zie ik tweets van YouTubers, gamers en celebrities: die vind ik ook op andere plekken. 140 tekens is dan ook niet zo boeiend.
Ja, net als bij Facebook. Ik had het laatst ook met Vine. Dan kijk ik er eerst elke dag op, maar uiteindelijk doe ik er niks meer mee. Dan gooi ik het weer weg. Ik heb heel veel accounts, maar ik gebruik de helft niet.
Ja, ik hoorde iets over Slack? Dat ken ik dus helemaal niet.
Maar waarom gebruik je dan niet WhatsApp? Of desnoods Snapchat?
Oh ja, jullie zitten natuurlijk ook heel de dag achter de computer! Dan snap ik het wel.
Ja, maar alleen naar leraren.
Op wetenschappelijk vlak? Nee, niks. N=1. Een Amsterdamse jongen van 16 jaar kun je niet vergelijken met een leeftijdsgenoot uit De Lier of Heerlen. Toch staat dit interview boordevol interessante uitspraken en gedachten waar je als campagnestrateeg bij stil moet staan:
- De opkomst van Snapchat bij een jonge doelgroep.
- De verschuiving van televisie naar video’s en vloggers op YouTube.
- Nauwelijks loyaliteit ten opzichte van bepaalde kanalen, maar constant schakelen.
- Liever één-op-één wat ‘klooien’ dan direct naar de hele buitenwereld communiceren.
- Twitter en een jonge doelgroep: dat gaat het niet meer worden.
Foto’s door Rewan Jansen

