De rode draad blijft verhalen vertellen.

‘Het is nu wel een beetje opa vertelt, hè?’ Alex Klusman zit achterover geleund aan de houten tafel in het BKB-‘hok’. Een kas. Op de grond ligt kunstgras. Zijn benen over elkaar, iPhone in zijn linkerhand. Af en toe scrolt en swipet hij wat. Een blikje Spa Rood staat voor hem op tafel. Hij is ‘gestopt met suiker’.

Liane Wilke in gesprek met Alex Klusman

Een klassiek beeld van een van de mannen die al zestien jaar BKB bestiert. Samen met Alex kijk ik terug op zestien jaar BKB, op zestien jaar campagne voeren. Hoe is het vak veranderd sinds de komst van het internet, of zelfs, sinds de komst van de mobiele telefoon? ‘Ik had alleen Erik (van Bruggen, red.) als contactpersoon in mijn telefoon staan.’

Social media avant la lettre

‘Voor Junkie XL organiseerden wij in 2003 een guerrillaconcert op de Noordermarkt. Met briefjes en sms kregen we duizenden mensen op de been. Dat was wat. Vijf jaar daarvoor, tijdens de campagne die ik onder andere samen met Erik runde voor Wim Kok, wisten we nog nauwelijks dat je berichten kon sturen via je mobiele telefoon.’ Zo snel kon het gaan in vijf jaar, en zoveel sneller is het eigenlijk vanaf dat moment gegaan.

De afgelopen jaren was BKB verantwoordelijk voor meerdere grote online campagnes. Van de fondsenwervingcampagne voor men’s health, Movember, tot een Football for everyone-campagne voor FIFA-kandidaat Michael van Praag. En ook het langstlopende BKB-project, de publiciteitscampagne voor de Stichting Nederlandse Veteranendag, kreeg een steeds sterkere online component.

Begin 2015 werd BKB gevraagd om te helpen bij de campagne van Michael van Praag om president van de FIFA te worden. Het motto: ‘Football for everyone’.

We zijn geen centimeter afgedreven

Sinds 2005 werken wij voor de Stichting Nederlandse Veteranendag. Onze missie: ervoor zorgen dat de erkenning en waardering voor Nederlandse veteranen in de samenleving toeneemt. Hoe kun je dat beter doen door de persoonlijke verhalen van veteranen te delen? Daarom past het project zo goed bij ons.

Bij BKB staat het vertellen van verhalen centraal, bij alles wat wij doen. Ook al is er in de afgelopen jaren veel veranderd in de manier waarop wij de publiciteitscampagne inrichten, deze rode draad is al tien jaar hetzelfde. We zijn geen centimeter afgedreven van wat we in 2005 op papier hebben gezet.

‘Bij BKB staat het vertellen van verhalen centraal,
bij alles wat wij doen.’

Facebook is een heel laagdrempelig café voor veteranen

Voor ons betekent online campagne voeren daarom ook vooral dat er meer kanalen zijn waarop we onze boodschap kwijt kunnen. De verhalen over kameraadschap, afscheid nemen, verdriet; die blijven hetzelfde. De dragers van die verhalen zijn veranderd. Natuurlijk bellen we rond Veteranendag, eind juni, nog alle redacties van de traditionele nieuwsmedia af, maar gedurende het jaar zijn social media-kanalen heel belangrijk om ons publiek te bereiken.’

De online community is heel waardevol. Voor de community zelf is de Facebook-pagina een heel laagdrempelig ‘café voor veteranen’. Wij krijgen door de online kanalen meer dan ooit zicht in de doelgroep en wat hen bezighoudt. Ik vind het fascinerend om het zelfreinigend vermogen van de Facebook-community te zien. Als er wordt geklaagd of onvrede wordt geuit, bijvoorbeeld als er een verkeerde gevechtsinsigne op een poster staat, dan springen wij daar bijna nooit op in. Dat doen anderen wel voor ons.

Voor onze opdrachtgevers is online campagne voeren nog niet altijd zo vanzelfsprekend als voor ons. Ook de mannen van de Stichting Nederlandse Veteranendag hebben we stap voor stap moeten meenemen in de online wereld. Hoe overtuig je ze dat je niet meer duizenden flyers in de regio Den Haag moet verspreiden? Maar ook: wat is het verschil tussen een Facebook-pagina en een Facebook-vriend? Dat soort dingen. Het is mooi om te zien dat het gelukt is om ze mee te krijgen. Als ik een vakantiefoto uit Frankrijk op Instagram plaats, krijg ik twee likes van hen.

BKB plaatst interviews met veteranen op een blog, modereert een actieve Twitter- en Facebook-community en verzorgt ook een Instagram-account.

Twitter was sinds de begintijd een vloek en een zegen

Ik vind het een uitdaging hoe we de online en offline wereld blijven verbinden en hoe ze elkaar kunnen versterken. Niet alleen voor BKB. Ik ben daar ook zelf mee bezig. Zo heeft Twitter ons netwerk verstevigd, maar juist ook doordat ik bijvoorbeeld Jan Bennink (@superjan, red.) en Bert Brussen (@bertbrussen, red) een keer heb uitgenodigd voor de lunch na een Twitter-akkefietje.

Zowel Jan Bennink als Bert Brussen, ooit hofleveranciers van tweets, zijn overigens gestopt met (actief) tweeten. Ook Alex denkt daar wel eens over na: ‘Ik kan heel moe worden van al die negativiteit. Na de ‘Affaire Schokland’ kregen we via GeenStijl natuurlijk een bak stront over ons heen. Aan de andere kant: social media gaf ons ook een manier om het gesprek aan te gaan en óns verhaal te vertellen. Dat is absoluut de kracht van die kanalen.’

‘Dat is absoluut de kracht van die kanalen.’

Een figuur dat zich aanpast aan de middelen die voorhanden zijn

Voorspellingen doen over wat de toekomst zal brengen vindt Alex lastig: ‘We hebben ooit campagne gevoerd voor Google+. Dat zou hét nieuwe sociale medium zijn. Nou, dat is het ook, euh, niet echt geworden.’ Waar Google+ wel in voorziet, is de behoefte om weer meer ‘te versmallen’. Willen we nog wel alles met iedereen delen, of doen we dat toch liever met een select gezelschap? ‘Daar moeten wij als BKB over na blijven denken. Die Facebook-pagina van Veteranendag met ruim 35.000 likes is leuk, maar misschien bereiken we meer mensen als we een specifieke community voor jonge veteranen opbouwen.’

Alex vindt het belangrijk dat BKB innovatief en scherp blijft op de (technologische) ontwikkelingen in de samenleving. ‘Ik maak me geen zorgen of wij het allemaal wel kunnen bijbenen. De BKB’er is van nature intrinsiek geïnteresseerd in de – veranderende – wereld om zich heen. Een figuur dat zich aanpast aan de middelen die voorhanden zijn.’

 

Foto’s door Rewan Jansen

Terug naar boven
Verhalen zijn er om te delen: